Heel wat Europese steden, hoofdzakelijk de hoofdsteden, worden gedomineerd door de auto. Heel wat mensen geloven nog steeds dat ze nooit meer zonder hun auto kunnen en bijgevolg kunnen ze zich dan ook geen leven zonder auto voorstellen. Een logisch gevolg dan deze denkwijze is dat verschillende Europese steden last hebben van spitsuren die steeds langer lijken te worden, luchtvervuiling die toeneemt en de verplaatsingen in de stad die steeds moeilijker lijken te worden.

Maar volgens de commerciële Nederlandse vergelijkingswebsite, Shopalike.nl, lijkt het er op dat er in de meeste EU-hoofdsteden naar een groener alternatief gezocht wordt: deeltransport. De website nam van alle 28 hoofdsteden van Europa de verschillende deeltransportsystemen onder de loep en vergeleek niet alleen het aantal, maar ook de prijs van deelfietsen, deelauto’s en deelscooters met elkaar.

Groeiende wereldwijde trend

Om de vergelijking van de verschillende deeltransportsystemen zo compleet mogelijk te doen, bekeken ze de goedkoopste aanbieders van zowel deelauto’s , deelscooters en deelfietsen in de 28 verschillende EU-hoofdsteden op een gewone weekdag. Uit de vergelijking is in de eerste plaats af te leiden dat deeltransport in gans Europa momenteel erg in de lift zit. Een verklaring voor het succes van deeltransport in de Europese hoofdsteden zou kunnen zijn dat transport niet alleen veel efficiënter kan gebruikt worden, maar dat dankzij de deeltransportsystemen ook veel minder transportmiddelen zoals auto’s , fietsen of scooters gewoon ongebruikt blijven staan. Een ander logisch gevolg van de opkomst van deeltransport is dat file’s en opstoppingen drastisch verminderen. Als laatste is er natuurlijk ook de groene kant van het verhaal: deeltransport draagt namelijk rechtstreeks bij tot het verminderen van de schadelijke uitlaatgassen en dus ook van onze ecologische voetafdruk.

Parijs op één, Brussel op twee

Uit de analyse is makkelijk af te leiden in welke Europese hoofdstad deeltransport nu al echt helemaal populair is en welke steden er het verst staan met de zogenaamde “eco-vriendelijke” ontwikkeling. Voor de analyse werd rekening gehouden met enkele bepalende factoren zoals de verschillende regelingen die in de steden worden aangeboden, het aantal voertuigen die beschikbaar zijn per 10.000 inwoners en natuurlijk de gemiddelde prijs die je betaald per 1ste uur voor het gebruik van een deeltransportmiddel. Algemeen gezien staat Parijs op nummer één. Daar zijn er per 10.000 inwoners maar liefst 105 fietsen beschikbaar, 19 auto’s en 4,5 scooters. Voor een fiets betaal je in Parijs per 1ste uur voor het gebruik 1 euro, voor een auto betaal je per 1ste uur 6,09 euro en voor een scooter betaal je 16.80 euro per 1ste uur.

Interessant om te zien is dat onze eigen hoofdstad op de tweede plaats staat. Brussel word gevolgd door Berlijn, Warschau en Wenen die de top 5 compleet maken. Verder in de top 10 vinden we de Europese hoofdsteden Amsterdam, Kopenhagen, Dublin, Lissabon en Rome.