Nationale netwerken

Medewerking van het BIVV in verschillende expertengroepen op nationaal vlak.

Federale Commissie van de Verkeersveiligheid (FCVV)

Het BIVV neemt het voorzitterschap van de Federale Commissie voor Verkeersveiligheid waar. De Federale commissie oefent een adviserende rol uit ten aanzien van het Interministerieel Comité voor de Verkeersveiligheid in de te nemen maatregelen en het uit te voeren beleid inzake verkeersveiligheid (Koniklijk Besluit van 26 juni 2002).

Vlaams Forum Verkeersveiligheid (Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid)

Vlaanderen kent een zeer uitgebreid werkveld van actoren op het vlak van verkeersveiligheid. Die actoren worden sinds 2000 verenigd in het Vlaams Forum Verkeersveiligheid (VFV): overheid, politiediensten, belangenorganisaties, beroepsverenigingen, onderwijsveld, de onderzoekswereld en de sociale partners.

Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid is sinds 2015 geïntegreerd in het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Het Forum oefent binnen het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid zijn dubbele opdracht verder uit: een uniek ontmoetingsplatform tussen overheid, onderzoekswereld en belangengroepen en een toetsteen voor de stuurgroep van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid en de Vlaamse regering.

Belgische Wegenvereniging (BWV)

BWV is een apolitieke vereniging zonder winstoogmerk (vzw), verenigt de verschillende spelers – uit de openbare en private sector – die betrokken zijn bij de aanleg, het beheer en de exploitatie van wegeninfrastructuur in België.

De vereniging wil de spelers een forum bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en kunnen overleggen om een toekomstvisie voor de wegenbranche die steunt op duurzame ontwikkeling te ontwikkelen en te promoten.

Vlaams Innovatiecentrum voor de Autocar (VICA)

VICA staat voor Vlaams Innovatiecentrum voor de Autocar. Dit project wil zoveel mogelijk autocarbedrijven samen brengen om van nabij kennis te maken met de talrijke opportuniteiten van de e-society. Dat biedt perspectieven om het product “autocar” te revitaliseren. Het wil daarbij het belevingselement gedurende de reis in de autocar versterken door inzet van eigentijdse communicatietechnologie en –diensten in de uitrusting van de voertuigen. Door deze ontwikkeling te stimuleren en een innovatief reisaanbod te creëren, moeten ze zich kunnen onderscheiden van de concurrerende collectieve vervoersmodi en reisaanbieders. Ze reiken daarbij concrete handvaten aan om de innovatie-, marketing- en managementkwaliteiten van de autocarondernemer te versterken en te ondersteunen.

Provinciale Verkeersveiligheid Commissies (PCV)

De PCV onderzoekt kleinschalige maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid op de Vlaamse gewestwegen die niet onder de methodiek van het Mobiliteitsdecreet vallen. Deze maatregelen moet relatief snel op het terrein geïmplementeerd kunnen worden. De PCV moet elk dossier afgehandeld hebben binnen een tijdsspanne van 2 maanden, te rekenen vanaf het binnenkomen van de aanvraag op de afdeling.

Opzoekingscentrum voor de wegenbouw (OCW)

Het OCW centrum wil een onafhankelijk kenniscentrum zijn, dat aan de spits van de technologie op wegengebied staat. Het BIVV neemt deel aan 2 werkgroepen, namelijk geïllustreerd wegbeheerder en het technisch comité 1B.

De Gewestelijke Mobiliteitscommissie

De Gewestelijke Mobiliteitscommissie werd opgericht in 2000. Ze heeft tot doel adviezen en aanbevelingen te bestuderen, evalueren en formuleren m.b.t. de mobiliteit in het algemeen, de inrichting van de openbare ruimte en het openbaar vervoer. Ze werkt op eigen initiatief of op vraag van de regering.

Fietscommissie van de Stad Brussel

Vergelijkbaar met de Gewestelijke Fietscommissie maar dan voor de Stad Brussel. Er worden verschillende projecten rond fietsvoorzieningen voor de stad besproken en geauditeerd.

Motorcommissie van de Stad Brussel

Commissie die gebruikersgroepen samenbrengt met de bedoeling de specifieke behoeften van tweewielers te bespreken en ervoor te zorgen dat er rekening met hen wordt gehouden bij verschillende herinrichtingsprojecten van het openbare wegennet van de stad.

Provinciale Verkeersveiligheidscommissie

De Provinciale Verkeersveiligheidscommissies worden georganiseerd door het Vlaams Gewest en het Waals Gewest. Ze brengen meerdere keren per jaar, alle betrokken partijen samen (politie, burgemeesters, experten, de administraties, ...) om probleemsituaties binnen het gewestelijke wegennet op te lossen

Gewestelijke fietscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Voorgezeten door de Fietsmanager van het Brussels Gewest. De GFC brengt alle actoren samen die betrokken zijn bij het Brussels fietsbeleid (gebruikersgroepen, vertegenwoordigers van het kabinet, ...). Naast de opvolging van het gewestelijk fietsbeleid, worden er ook verschillende projecten rond fietsvoorzieningen besproken en geauditeerd om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de veiligheidseisen, maar ook aan de behoeften en de verwachtingen van de gebruikers.

Commissie actieve modi van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Vergelijkbaar met de Gewestelijke fietscommissie. Er worden verschillende herinrichtingsprojecten besproken en geauditeerd in functie van de behoeften van de voetgangers, fietsers en personen met een beperkte mobiliteit.