We kijken bijna de helft minder naar verkeersborden als we handenvrij bellen.

Radio2 en BIVV brengen heel de week ’Afleiding in het verkeer’ onder de aandacht

Een nieuw experimenteel onderzoek van het BIVV heeft voor het eerst duidelijke effecten van handenvrij bellen tijdens het autorijden aangetoond. We kijken meer in het rond, maar focussen ons minder op de relevante zaken in het verkeer zoals verkeersborden en de andere weggebruikers. Radio2 zal in samenwerking met het BIVV vanaf vandaag een hele week lang in verschillende programma’s alle aspecten van het thema ‘Afleiding in het verkeer’ onder de aandacht brengen.

Afleiding is de grootste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen, na overdreven snelheid en alcohol. De populariteit van de gsm zorgt ervoor dat het een steeds groter wordend probleem in ons verkeer is. 27% van de Belgen gaf in de ESRA-enquête toe in de voorbije 12 maanden een sms gelezen of verstuurd te hebben achter het stuur. Een sms sturen zorgt ervoor dat je 23 keer meer kans op een ongeval hebt. 28% gaf ook toe wel eens niet handenvrij te bellen. Bestuurders die telefoneren met de gsm in de hand hebben een ongevalsrisico dat 3 à 4 keer hoger ligt dan voor bestuurders die niet aan het telefoneren zijn.

Het BIVV en Radio2 slaan daarom deze week de handen in elkaar om alle weggebruikers attent te maken op alle mogelijke aspecten en gevolgen van afleiding. ‘De Inspecteur’ en ‘De Madammen’ zullen dagelijks inzoomen op een ander onderdeel van het probleem. Het BIVV voerde speciaal voor deze week een experimenteel onderzoek naar de impact van bellen achter het stuur.

Wat is het effect van handsfree bellen op ons gedrag?

Het BIVV deed samen met Profacts een revolutionair experimenteel onderzoek om na te gaan op welke wijze je afgeleid wordt door handsfree bellen achter het stuur. 

De proefpersonen moesten tussen De Pinte en Kruishoutem een kort traject op de E17 afleggen. Ze kregen ofwel op de heenweg of terugweg een telefoontje. Door gebruik te maken van een eye-track bril konden de onderzoekers nagaan waar de proefpersoon naar keek tijdens beide situaties. Er werd ook onderzocht of er andere effecten zoals de positie op de weg merkbaar waren.

In het algemeen werd vastgesteld dat tijdens het handsfree bellen de bestuurders meer in het rond keken. Toch hadden ze minder aandacht voor relevante zaken in het verkeer zoals andere weggebruikers en verkeersborden. Er werd 44% minder naar verkeersborden gekeken en 28% minder naar andere weggebruikers als ze gebeld werden ten opzichte van wanneer ze niet gebeld werden. Ook werd er minder lang in de linkerzijspiegel gekeken en meer op het middenvak gereden wanneer bestuurders aan het bellen waren. Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: 3 bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete. Ze waren allen… handsfree aan het bellen.

Britt Van Marsenille kijkt 70% minder naar verkeersborden als ze belt

‘Madam’ Britt Van Marsenille was één van de proefpersonen die de test deed. De resultaten van Britt lagen in de lijn van de andere proefpersonen.  Ze keek 70% minder naar verkeersborden langs de weg tijdens het bellen dan wanneer ze niet belde. Daarnaast keek ze 60% minder lang naar de andere weggebruikers tijdens het telefoneren.

Conclusie

Ook al is handenvrij bellen niet verboden volgens het verkeersreglement, het heeft dus wel degelijk een invloed op ons gedrag in de wagen. In de ESRA- enquête geeft bovendien 40% van de ondervraagde Belgen toe in het afgelopen jaar handenvrij gebeld te hebben in de wagen. Uit dit experimenteel onderzoek is duidelijk gebleken dat zelfs een banaal handenvrij telefoontje effecten heeft op de prestaties van bestuurders. Aangezien we door het telefoneren een deel van onze concentratie aan iets anders besteden kijken we minder naar de relevante zaken zoals verkeersborden en andere weggebruikers. Bovendien kijken we minder in onze spiegel en blijven we vaker op de middenrijstrook rijden. Kortom, handenvrij telefoneren creëert een soort van waas die ervoor zorgt dat we mogelijk fouten begaan.

Jan Knudde, nethoofd Radio 2: ‘Bij Radio 2 hebben wij heel betrokken luisteraars, die vaak reageren door te sms'en, te mailen of commentaar te posten op sociale media. Dat is prima, want zo maken zij samen met ons de uitzending. Maar wij vinden die interactie geen risico waard. Achter het stuur laat je je hierdoor niet afleiden. En daarom zetten wij vol overtuiging onze schouders onder deze actieweek.’ 

Karin Genoe, Afgevaardigd Bestuurder BIVV: ‘Afleiding in het verkeer is een probleem dat steeds hardnekkiger wordt. Het is nodig om te blijven hameren op de gevaren die vooral het gebruik van de gsm met zich meebrengt in het verkeer.  Voor ons bestaat er dus maar één gouden regel: ‘Auto in? GSM uit!’. Daarnaast is het belangrijk dat kwetsbare weggebruikers ook bewust zijn dat afleiding voor hen ook een potentieel gevaar betekent.’

download het persbericht

Contactpersonen:

Stef Willems (woordvoerder BIVV): 0473/85.59.44.