Lancering van de BOB-wintercampagne: « Nul op! Bedankt BOB »

De eindejaarsperiode is het uitgelezen moment om het probleem van rijden en drinken onder de aandacht te brengen. De mogelijkheden om te drinken zijn inderdaad legio in deze periode. Daarom gaat de BOB-campagne opnieuw van start eind november. De campagne heeft twee doelstellingen: de bestuurders erop attent maken dat rijden en drinken niet samengaan en de feestvierders aanzetten om een BOB te kiezen die helemaal niets gedronken heeft, om veilig thuis te geraken achteraf.

1) Drinken en rijden: omvang van het probleem
Een bestuurder met een alcoholgehalte van 0,8 ‰ in het bloed loopt 2,5 keer zoveel risico om betrokken te geraken in een ongeval dan een nuchtere bestuurder. Dit risico loopt op tot 22 keer zoveel risico wanneer een bestuurder 1,5 ‰ in het bloed heeft. Een studie die het BIVV gedaan heeft op de spoeddiensten van een aantal ziekenhuizen toont aan dat het gemiddelde alcoholgehalte van positieve bestuurders die op de spoeddienst werden binnengebracht na een ongeval, 1,6 ‰ bedroeg. Jaarlijks komen nog steeds bijna 200 mensen om het leven bij verkeersongevallen waarbij alcohol in het spel was.

1 Belg op 8 heeft in de afgelopen maand gereden met een glaasje op

Om de drie jaar voert het BIVV grootschalige onderzoeken uit om op te volgen wat de houdingen van bestuurders zijn. Een van de thema’s die onderzocht worden, is rijden onder invloed van alcohol. De resultaten van de laatste attitudemeting tonen aan dat 12% van de Belgen toegeeft dat ze in de afgelopen maand onder invloed van alcohol gereden hebben. We merken wel een verschil op nationaal niveau. Zo geven twee keer zoveel Walen (18%) dit toe dan Vlamingen (9%). Brusselaars bevinden zich op het nationale gemiddelde (12%).

 In totaal denkt driekwart van de ondervraagde Belgische bestuurders (75%) dat de meeste van hun kennissen rijden onder invloed van alcohol onaanvaardbaar vinden. Dit is een lichte stijging ten opzichte van de vorige meting (71%). We zien echter wel opmerkelijke verschillen qua leeftijdsgroepen. Personen die ouder zijn dan 50 jaar vinden alcohol minder sociaal aanvaardbaar dan jongeren.

De pakkans neemt erg toe

Het grootste verschil ten opzichte van de vorige editie gaat over de pakkans. 20% van de ondervraagden verklaarde dat ze een alcoholcontrole hadden ondergaan in het afgelopen jaar. In 2006 was dit slechts 8%. Dit betekent dat de pakkans 2,5 keer zo groot is geworden in de afgelopen 10 jaar!

2) Nieuwe campagne « Nul op! Bedankt BOB »
Met de nieuwe wintercampagne ‘Nul op! Bedankt BOB’ willen het Vlaams Gewest, Wallonië, Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, AWSR, Assuralia, de Belgische Brouwers en het BIVV het verantwoordelijke rijgedrag van BOBs aanmoedigen die tijdens de eindejaarsfeesten geen alcohol consumeren wanneer ze nog moeten rijden en afhankelijk van de situatie in een alternatieve BOB-maatregel voorzien. Er zijn tal van alternatieven om te BOBben die nog te weinig gebruikt worden, zoals een hotelovernachting boeken of een taxi reserveren. Een stap in de goede richting is je vrienden en familie een slaapplaats aanbieden wanneer ze bij jou thuis mee komen feesten. Zo vermijd je dat ze achteraf dronken naar huis moeten rijden.

Een feestelijke, lokale en interactieve BOB-campagne verhoogt de betrokkenheid

De campagneboodschap zal te zien zijn op honderden affiches langs de (autosnel)wegen en op de voertuigen van het openbaar vervoer. In Wallonië zullen er ook kleinere affiches opgehangen worden in toiletten van uitgaansgelegenheden, bioscopen en disco-theken om jongeren te sensibiliseren. In totaal zullen er meer dan 84.000 affichettes en 3 miljoen personaliseerbare bierviltjes verspreid worden via kerstmarkten, horecazaken en amateurvoetbalclubs.

De wintercampagne zal sterk inzetten op de online wedstrijd ‘Wie wordt BOB van de week?’. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op lokale activaties in samenwerking met de federaties van Horeca Vlaanderen, Brussel en Wallonië, de taxifederatie GTL Taxi, de gemeenten en lokale actoren die zich toespitsen op het bevorderen van de verkeersveiligheid. Het feestelijke thema, de interactieve elementen uit de campagne en de lokale aanpak moeten de betrokkenheid met de BOB-boodschap bij de juiste doelgroepen verhogen.

Een overnachting cadeau

Van 25 november tot 31 januari kan iedereen deelnemen aan de BOB-wedstrijd ‘Wie wordt BOB van de week?’ op het online en mobiele platform bedanktbob.be. Deelnemers kunnen er hun favoriete BOB nomineren en originele Bedankt BOB-boodschappen posten. Wekelijks worden niet minder dan vier BOBs in de bloemetjes gezet, omdat ze de meeste likes hebben ingezameld. Personen die een leuke boodschap inzenden om hun BOB te bedanken, kunnen ook een prijs in de wacht slepen. Elke winnaar krijgt een ‘Bongo Bedankt BOB’-cadeaubon ter waarde van 99,90 euro, die zijn verzekeraar hem persoonlijk zal overhandigen. Met de bon heeft hij recht op een overnachting voor twee personen, inclusief ontbijt in een hotel naar keuze. Hij zal kunnen kiezen uit een selectie van 300 hotels in België en omstreken.


De wedstrijd wil op een leuke manier sensibiliseren over rijden onder invloed van alcohol. Er is ook bewust gekozen voor een overnachting als hoofdprijs, omdat een hotel boeken een goed BOB-alternatief is na een nachtje uit.

Lokale acties in samenwerking met de kerstmarkten

De campagne moedigt ook de lokale besturen aan om zoveel mogelijk in te zetten op sensibiliseringsacties. Samen met de kerstmarkten in België, zoals die van Hasselt, Brugge, Brussel en Dinant, zetten de drie gewesten in op lokale activatie.

Naast de mogelijkheid tot het huren van een BOB-blaasmachine die de échte BOB beloont met de bekende BOB-sleutelhanger na een 0 ‰ ademtest, zal er dit jaar ook een knuffelwand beschikbaar zijn op de kerstmarkten om BOB op een ludieke manier te bedanken. Een andere nieuwigheid is de BOBbelbox, een videobooth waar kerstmarktbezoekers hun bedankje voor BOB kunnen achterlaten. Deze zal gedurende de week voor Kerstmis het land rondreizen.

Onder de noemer ‘’t Is feest als BOB kookt’, stelt de federatie Belgische Brouwers een feestelijk menu met alcoholvrije bieren voor. Het menu werd speciaal daartoe samengesteld door biergastronoom Hilaire Spreuwers, eveneens voorzitter van Horeca Limburg. De kookfiche zal verdeeld worden in de 45 hypermarkten van Carrefour.

De cijfers tonen jaar na jaar aan dat een combinatie van sensibilisering en controles het beste resultaat oplevert. De politie zal daarom tijdens de campagne in heel het land controles op alle tijdstippen van de dag uitvoeren, maar daarnaast organiseren de politiediensten ook dit jaar een bijzonder BOB-weekend met BOB-upcontroles. Dat zal plaatsvinden midden januari in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaanderen en Wallonië.

                                                                           

Download het campagnemateriaal via:

https://www.dropbox.com/sh/yk08g1l2yscd32x/AABwqxyXFxzc3PvfnjJUYGJ1a?dl=0

Download het persbericht